maspy
 
نویسندگان
لینک دوستان
لینکی ثبت نشده است
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :

در کنار ناپدری یا نامادری خود زندگی کند. در چنین شرایطی، او تجربه های جدیدی از زندگی خانوادگی به دست می‌آورد. طلاق والدین باعث می‌شود کودک از نظر روحی و روانی تحت فشار زیادی قرار بگیرد. گاهی اوقات شدت فشار آنقدر زیاد است که کودک دچار افسردگی، افت تحصیلی و رفتارهای مخرب می‌شود.

در ادامه به آسیب های ناشی از طلاق والدین بر فرزندان اشاره می‌کنیم. برخی از این آسیب ها بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما تعدادی هم هستند که آثار آنها را می‌توان در طولانی مدت مشاهده کرد.

1- حس ناامنی و ترس از آینده
پدیده طلاق به کودک حس رها شدن می‌دهد. این امر باعث ایجاد حس ناامنی در او می‌شود. معمولا کودکان طلاق نسبت به آینده نگران هستند. سوالات مختلفی در ذهن آنها وجود دارد. برای مثال ممکن است به این فکر کنند که « آیا باید در جای دیگری زندگی کنیم؟»

2- احساس گناه
برخی از کودکان طلاق احساس گناه می‌کنند. آنها خود را در جدایی والدین مقصر می‌دانند. عده ای از کودکان و نوجوانان تصور می‌کنند پدر و مادرشان به علت رفتارهای آنها طلاق گرفته اند.

3- ترس از ترک شدن توسط والدین
طلاق باعث می‌شود کودک با پدر یا مادر خود زندگی کند. در این شرایط او می‌ترسد که والد دیگر نیز او را ترک کند.


4- استرس
یکی از آثار روحی و روانی طلاق روی فرزندان، افزایش استرس و فشار روانی است. اگر کودک، خود را در امر طلاق والدین مقصر بداند دچار استرس شدیدی می‌شود. در این شرایط لازم است تا والدین با فرزندان خود صحبت کنند و به او توضیح دهند که طلاق آنها ربطی به کودک ندارد.

5- ناامیدی
برخی از کودکانی که تصور می‌کنند در جدایی والدینشان مقصر هستند، تلاش می‌کنند رفتارهای بهتری از خود نشان دهند. با این کار می‌خواهند والدین خود را در کنار هم نگه دارند. اما زمانی که به هدف خود نمی‌رسند احساس ناامیدی می‌کنند.

6- اضطراب
کودکانی که والدین آنها طلاق می‌گیرند، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. هر چقدر سن کودک کمتر باشد، میزان اضطراب بیشتر است. چرا که این کودکان بیشتر به والدین خود وابسته هستند. گاهی اوقات وظایف فرزندان بعد از طلاق بیشتر می‌شود. ممکن است والدین از فرزند خود مشاوره بگیرند. این مسائل موجب می‌شود کودک حس بزرگی کند و برای کمک به بهبود شرایط، اضطراب خود را نشان ندهد.

نحوه رفتار والدین در اضطراب فرزند نقش زیادی دارد. چرا که کودکان به خوبی می‌توانند احساسات منفی را درک کنند. اگر والدین مشکلات خود را در حضور فرزندان مطرح نکنند، حس اضطراب در کودک ایجاد نمی شود.

7- بلاتکلیفی
بلاتکلیفی یکی از آثار طلاق روی فرزندان است. متاسفانه برخی از والدین در حضور فرزندان جر و بحث و دعوا می‌کنند. علاوه براین به تحقیر یکدیگر می‌پردازند. این وضعیت حس بدی را در فرزند ایجاد می‌کند. این تصور در ذهن او شکل می‌گیرد که باید از یکی طرفداری کند. اگر این کار را انجام ندهد، ممکن است از سمت هر دو نفر طرد شود. این بلاتکلیفی برای کودک بسیار آزاردهنده است.

8- اندوه
وقتی که والدین کودک از هم جدا می‌شوند، اندوه زیادی به او دست می‌دهد. چرا که به اندازه کافی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. تفاوت او با کودکانی که والدین خود را بر اثر تصادف یا بیماری از دست داده اند، همین است. عدم حمایت و استمرار اندوه می‌تواند زمینه ابتلا به افسردگی کودک را فراهم کند.


9- افت تحصیلی
کودکانی که درگیر طلاق والدین خود هستند، تمرکز کافی روی درس و تکالیف خود ندارند. چرا که در محیطی زندگی می‌کنند که پدر و مادرشان دائما در حال مشاجره هستند. بنابراین طبیعی است که دچار افت تحصیلی شوند.

10- خشم
کودکان طلاق بر این باورند که والدینشان آنها را درک نمی‌کنند. کودک تصور می‌کند والدین به دلایل غیرضروری می‌خواهند طلاق بگیرند. این تصور به علت روشن نبودن علت طلاق برای کودک ایجاد می‌شود. در این شرایط کودک از پدر و مادر خود می‌رنجد و دچار خشم احساسی می‌شود.

https://arezou-omidvarkhoda.com/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۷ دی ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۰۸:۰۶ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By viablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب