maspy
 
نویسندگان
لینک دوستان
لینکی ثبت نشده است
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :

 که با مشکل اضافه وزن مواجهید، بهتر است فکری برای حل این مشکل بکنید. در غیر این صورت سلامت خود را به خطر می اندازید.
افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند، در معرض ابتلا به انواع بیماری ها هستند. یکی از روش هایی که می توان برای کاهش وزن به کار برد، استفاده از قرص های لاغری است. اما باید به خاطر داشته باشید که مصرف هر نوع داروی لاغری موثر نیست. اگر شما هم تمایل دارید تا از قرص های لاغری استفاده کنید، این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در مورد قرص های لاغری در اختیار شما قرار دهیم.

داروهای کاهش وزن با نسخه
باید بدانید که داروهای کاهش وزن تجویزی در کنار رژیم غذایی و ورزش استفاده می شوند.

چه کسی کاندید داروهای کاهش وزن است؟
اگر نتوانسته اید از طریق رژیم غذایی و ورزش، وزن کم کنید و یکی از موارد زیر را داشته باشید، پزشک ممکن است یک داروی کاهش وزن برای شما در نظر بگیرد:

- شاخص توده بدنی (BMI) شما بیشتر از 30 است.

-BMI شما بیشتر از 27 است و یک مشکل پزشکی جدی مرتبط با چاقی، مانند دیابت یا فشار خون بالا دارید.

 

قبل از انتخاب دارویی برای شما، پزشک سابقه و چالش های سلامتی شما را در نظر می گیرد. سپس با شما در مورد مزایا و معایب داروهای کاهش وزن با نسخه صحبت خواهد کرد. توجه به این نکته مهم است که داروهای کاهش وزن برای همه مناسب نیستند. برای مثال، اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا در دوران شیردهی می باشید، نباید از داروهای کاهش وزن با نسخه استفاده کنید.

داروهای کاهش وزن چقدر خوب کار می کنند؟
داروهای کاهش وزن تجویزی تایید شده برای استفاده طولانی مدت (بیش از 12 هفته) در مقایسه با دارونما (داروهایی که بیشتر برای رضایت بیمار و نه به نفع او استفاده می شوند.) ، کاهش وزن قابل توجهی را ایجاد می کنند. ترکیبی از داروهای کاهش وزن و تغییرات سبک زندگی باعث کاهش وزن بیشتر نسبت به تغییرات سبک زندگی به تنهایی می شود. در طول یک سال، این می تواند به معنای کاهش وزن 3 تا 7 درصد از کل وزن بدن باشد. این مقدار بیش از میزانی است که تنها با تغییر سبک زندگی به دست می آید. ممکن است مقدار کمی به نظر برسد. اما کاهش وزن مداوم بین 5 تا 10 درصد می تواند مزایای سلامتی مهمی مانند کاهش فشار خون، قند خون و سطح تری گلیسیرید داشته باشد.

آنچه باید در مورد داروهای کاهش وزن بدانید
عوارض جانبی خفیف مانند حالت تهوع، یبوست یا اسهال شایع هستند. ممکن است با گذشت زمان کاهش پیدا کنند. به ندرت، عوارض جانبی جدی رخ می دهد. به همین دلیل، مهم است که به طور کامل گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. داروهای کاهش وزن ممکن است گران باشند و همیشه توسط بیمه پرداخت نمی شوند. از شرکت بیمه خود در مورد پوشش سوال کنید. بسیاری از افراد با قطع مصرف داروهای کاهش وزن، مقداری از وزنی را که از دست داده بودند، به دست می آورند. با این حال، تغییر عادات غذایی و استفاده از سبک زندگی سالم، احتمالا به محدود کردن افزایش وزن کمک کند.

درمان دارویی چقدر طول می کشد؟
مدت زمان مصرف داروی کاهش وزن بستگی به این دارد که آیا این دارو به کاهش وزن شما کمک می کند. اگر به اندازه کافی وزن کم کرده اید تا سلامت خود را بهبود ببخشید و عوارض جانبی جدی نداشته اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که دارو را به طور نامحدود مصرف کنید. اگر پس از سه تا شش ماه با دوز کامل دارو، حداقل 5 درصد از وزن بدن خود را از دست نداده اید، احتمالاً پزشک درمان شما را تغییر خواهد داد. شاید شما را به سمت مصرف داروی کاهش وزن دیگری سوق دهد.

چه داروهایی برای کاهش وزن تایید شده اند؟
چهار داروی کاهش وزن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده طولانی مدت تایید شده است:

1- بوپروپیون-نالترکسون (Contrave)

2- لیراگلوتاید (Saxenda)

3- Orlistat (Xenical)

4- فنترمین توپیرامات (Qsymia)

اکثر داروهای کاهش وزن تجویزی باعث کاهش اشتها یا افزایش احساس سیری می شوند. برخی از این داروها، به هر دو طریق عمل می کنند. در این بین، یک استثنا وجود دارد و آن داروی اورلیستات است. این دارو با تداخل در جذب چربی عمل می کند.

بوپروپیون-نالترکسون
بوپروپیون-نالترکسون یک داروی ترکیبی است. نالترکسون برای درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی استفاده می شود. بوپروپیون یک داروی ضد افسردگی و کمک کننده برای ترک سیگار است. مانند همه داروهای ضد افسردگی، بوپروپیون هشداری در مورد خطر خودکشی دارد. بوپروپیون-نالترکسون می تواند فشار خون را افزایش دهد. بنابراین، نظارت در شروع درمان ضروری است. عوارض جانبی شایع مصرف این دارو شامل حالت تهوع، سردرد و یبوست می شوند.

 

لیراگلوتاید
لیراگلوتاید برای مدیریت دیابت استفاده می شود. برخلاف سایر داروهای کاهش وزن، لیراگلوتاید به صورت تزریقی تجویز می شود. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می کنند، از حالت تهوع شکایت دارند. استفراغ ممکن است استفاده از آن را محدود کند.

 

اورلیستات
Orlistat با دوز پایین و بدون نیاز به نسخه در دسترس است. این دارو با نام های Alli و Xenical شناخته می شود. اورلیستات می تواند عوارض جانبی مزاحم گوارشی مانند نفخ و مدفوع شل ایجاد کند. هنگام مصرف این دارو باید از رژیم غذایی کم چرب پیروی کنید. موارد نادری از آسیب جدی کبدی با اورلیستات گزارش شده است. با این حال، هیچ رابطه علت و معلولی ایجاد نشده است.

 

فنترمین-توپیرامات
فنترمین-توپیرامات ترکیبی از یک داروی کاهش وزن (فنترمین) و یک ضد تشنج (توپیرامات) است. فنترمین پتانسیل سوء استفاده را دارد. زیرا مانند یک آمفتامین عمل می کند. از عوارض جانبی احتمالی آن می توان به افزایش ضربان قلب و فشار خون، بی خوابی، یبوست و عصبی شدن اشاره کرد. توپیرامات خطر ابتلا به نقص های مادرزادی را افزایش می دهد. فن ترمین به خودی خود (Adipex-P، Lomaira) نیز برای کاهش وزن استفاده می شود. این یکی از چهار داروی مشابه کاهش وزن است که برای استفاده کوتاه مدت (کمتر از 12 هفته) تایید شده است. سایر داروهای این گروه به طور گسترده تجویز نمی شوند. داروهای کاهش وزن پاسخ آسانی برای کاهش وزن نیستند. اما ممکن است به شما در ایجاد تغییرات لازم در شیوه زندگی برای کاهش وزن و بهبود سلامت کمک کنند.

 

مکانیسم تاثیر قرص های لاغری و کاهش وزن پر فروش دنیا
داروهای لاغری به چند روش موجب کاهش وزن می شوند.

1- کاهش اشتها :
مکانیسم تاثیر برخی از داروها لاغری بر پایه کاهش اشتها است. بعضی از داروها، قرص ها و مکمل های موجود در بازار به این طریق اثر می کنند. فرد با مصرف این داروها احساس سیری می کند. به این ترتیب، کالری کمتری مصرف می کند.

2- افزایش چربی سوزی :
زمانی که میزان چربی سوزی و سوخت و ساز بدن افزایش می یابد، کالری بیشتری مصرف می شود.

3- کاهش جذب مواد مغذی :
یکی دیگر از مکانیسم های اثر داروهای لاغری است که موجب کاهش کالری مصرفی می شود.

چند مورد از قرص های لاغری بدون نسخه
- قرص لاغری کافئین :
سوخت و ساز بدن با مصرف کافئین افزایش می یابد. به همین علت، این ماده را در بیشتر مواقع به قرص های رژیمی و مکمل ها اضافه می کنند. تحقیقات نشان می دهند مصرف کافئین باعث کاهش وزن و توده چربی بدن می شود. عوارض قرص های لاغری کافئین شامل عصبانیت، مشکلات خواب و افزایش ضربان قلب می شوند. باید توجه داشت که کافئین زیاد می تواند باعث اعتیاد شود.

 

- قرص لاغری عصاره گیاه گارسینیا کامبوجیا :
یکی از قرص های لاغری موجود در بازار است. میوه گیاه کامبوجیا دارای هیدروکسی سیتریک اسید می باشد. این ماده باعث کاهش وزن می شود. مطالعات زیادی در مورد این قرص لاغری انجام نشده است. اما به نظر می رسد مصرف دوز معمول این دارو، عوارض خاصی نداشته باشد. البته ممکن است فرد دچار مشکلات گوارشی خفیفی شود.

 

- قرص لاغری لینوئیک اسید کونژوگه :
یکی از قرص هایی است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها می شود. البته مطالعات زیادی در مورد تاثیر این قرص بر انسان صورت نگرفته است. بیشتر تحقیقات نشان می دهند که این قرص در کاهش وزن حیوانات موثر است. عوارض مصرف قرص لاغری لینوئیک اسید کونژوگه شامل اسهال، یبوست و ناراحتی معده می شوند. کارشناسان به افراد دیابتی توصیه می کنند تا از مصرف این قرص خودداری نمایند. اگر قرص لاغری لینوئیک اسید کونژوگه به مدت 12 ماه و به مقدار 6 گرم در روز مصرف شود، بی خطر است. اما مصرف طولانی مدت آن ممکن است باعث ایجاد کبد چرب، مقاومت به انسولین و تشدید التهاب شود.

 

- قرص لاغری گلوکومانان :
در کاهش قند، تری گلیسیرید و کلسترول خون تاثیر دارد. همچنین به رفع حالت یبوست کمک می کند. این مکمل فیبری از طریق جذب آب، به حالت ژله ای درمی آید و حس سیری در فرد ایجاد می کند. به این ترتیب باعث می شود تا فرد غذای کمتری بخورد. تحقیقات مختلفی در مورد تاثیر این قرص بر لاغری انجام شده است که نتایج متناقضی در پی داشته اند. برخی از این تحقیقات حاکی از تاثیر آن بر لاغری هستند و بعضی خلاف این قضیه را تایید می کنند. استفاده از قرص لاغری گلوکومانان ممکن است موجب بروز عوارضی مانند اسهال، نفخ شکم، درد معده و نرم شدن مدفوع شود. افرادی که از این قرص استفاده می کنند، باید آن را 1-0.5 ساعت پیش از غذا و همراه با یک لیوان آب میل نمایند. ضمن اینکه باید دقت داشته باشند که قرص لاغری گلوکومانان با برخی از داروها تداخل دارد.

 

- قرص لاغری هیدروکسی کات :
یکی از محبوب ترین قرص های لاغری در جهان است. مطالعات نشان می دهند که اگر این قرص به مدت 3 ماه مصرف شود، باعث کاهش 9.5 کیلوگرم از وزن می گردد. یکی از موادی که در ترکیب قرص لاغری هیدروکسی کات وجود دارد، کافئین است. بنابراین، افرادی که به کافئین حساسیت دارند، بهتر است این قرص را مصرف نکنند. در غیر این صورت به عوارض جانبی شدیدی مانند بی قراری، لرزش، اسهال، حالت تهوع و اضطراب دچار می شوند. تحقیقات کمی بر روی تاثیر این قرص بر لاغری انجام شده است و نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

 

سخن پایانی
امروزه قرص های لاغری زیادی در بازار به فروش می رسند. اما برخی از آنها در کاهش وزن و تناسب اندام تاثیر دارند. اگر برای کاهش وزن خود می خواهید از قرص های لاغری استفاده کنید، بهتر است با یک متخصص مشورت نمایید. توصیه می کنیم هرگز به صورت خودسرانه از قرص های لاغری استفاده نکنید. اگر سوالی در این زمینه دارید با متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنلاین ارتباط برقرار کنید.

منبع :
https://www.mayoclinic.org

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۲۵:۴۹ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By viablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب